"Doe het Zelf" garage Spijkenisse
Zelf sleutelen, onderhoud en apk

APK


De keurmeester van DHZS, let op de verkeersveiligheid, het milieu en de juiste registratie. Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:

Verkeersveiligheid:
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie;

Milieu:
Uitlaatgassen;

Algemeen:
Het Voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

Andere belangrijke punten: 

Kentekenplaten
Op het voertuig moeten de juiste kentekenplaten zitten.
Gebleken is dat kentekenplaten soms verdwijnen. Dit kan gebeuren door diefstal. Een andere mogelijkheid is verlies, aangezien veel kentekenplaten in houders geklemd zitten en niet op de auto zijn vastgeschroefd. De RDW adviseert iedere voertuigbezitter de kentekenplaten goed vast te schroeven of vast te plakken met dubbelzijdig tape.

De duplicaatcode van het kentekenbewijs moet overeenkomen met de duplicaatcode op de kentekenplaat.

Roetmeting
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.